Tuesday, June 4, 2013

Apa yang saya perlukan untuk ruang tamu?

Dah tengok ruang tamu rumah saya?
Ada yang komen rumah saya besau.
Faktor rumah ni nampak luas adalah dari luar rumah ni hanya la berbentuk 4 segi.
Maksudnya takde design moden yang lekuk sana sini.
Developer menggunakan keluasan 20 x 70 kaki sepenuhnya.
Macam kotak yang biasa tengok raksaksa dalam citer ultramen musnahkan tu.
Developer budget orang nak renovate punyer so abaikan nilai estetikanya.
Yang bagusnya ruang dalam rumah lapang la.

Setelah di belek dan dikaji.
Ada la beberapa ketui idea yang logic akal untuk diterima pakai dengan budget yang rendah.

Warna Ruang

Terutama pada feature wall saya yang gothic itu.


Ada beberapa pilihan dalam senarai.

A. Feature Wall Striped


Cat je.
Combine dengan warna sedia ada.


B. Wall Paper


Berbanding cat, wall paper agak mahal.
Lagi pun dinding tu luas.


C. Totally White



Perabot rumah saya semuanya hitam.
So terfikir nak lapangkan dada, nak cat sume dinding warna putih.
Huhh.. Sofisticated habis la.

Console Table


Nak menggantikan coffee table ni


Selain boleh buat charging station, saya nak cari console table yang ada drawer.
So sang suami boleh letak wallet and kunci bagai kat dalam drawer.
So saya tak perlukan bakul extra macam sekarang.

Wall Deco

Dan seiring dengan console table,
idea seterusnya adalah wall deco macam ni.


Samada gambar general or gambar family.
Or letak cermin besar.

Selain area console table tu.
Ada beberapa lagi dinding yang boleh diguna pakai.


Lapang lagi dinding tu.
Nak buat main squash pun boleh.


Antara idea yang boleh di ambil.

Set Sofa
Budget paling besar.



Dengan budget yang sempit dan sendat tak boleh la nak berangan set sofa gempak mana. 

Ada beberapa perkara lagi yang berlegar2, mcam langsir dan bunga hiasan.

Kalau ikut berangan memang nak macam2.
Built in cabinet TV, plaster ceiling.
Tapi kita perlu adil kepada kawasan lain jgak.

Anda ada idea tak nak membantu saya membuat pilihan?

Kepada yang berminat untuk mendapatkan buku "Mudahnya Mengemas"
Sila email ke sitinorhas_linda@yahoo.com
 atau 
Wassap / Sms : 0196038353



7 comments:

  1. Betul mama lyn kena slow and steady supaya hasilnya puas hati.

    ReplyDelete
  2. hai, baru follow blog mama lynd. saya perasan, takda carpet or tikar kat ruang tamu. Kalau saya, akan put it into consideration jugak. Maklumlah, saya tak tahan pijak lantai sejuk.
    Tapi memang betul, kena slow-slow buat. kalau buat sekaligus, memang sakit jugak kewangan...

    ReplyDelete
  3. salam kenalan....
    bukan mudah nak mendeko-deko nie...kne take time n kene banyak survey untuk dapatkan idea mengikut taste sendiri....tak per, buat pelan2 dan saya doakan semoga awak dapat hasilkan yang terbaik!

    ReplyDelete
  4. Sama la kita..kalo nk listkan spe nk kena wat kat umah tu rasanya satu kertas saiz a0 pun tak cukup.

    best kan kalo ada poket doraemon..nak ape2 cr je lam poket. tak yah kumpul duit byk2..hahaha.

    ReplyDelete
  5. salam perkenalan..

    sama la kita.. sy pon tgh cari idea mcm mna nak decorate rumah bg nampak menarik sikit.. tapi mmg jenis yang xkreatif dan bajet sgt la ciput.. kabinet tv sy siap pakai zaman student punya lg..hahahaha..

    ReplyDelete
  6. rmh aku still lapang selagi ank2 aku blm masuk sekolah. but aku lbh suka slow2...tak buat sekaligus maksudnya...duduk termenung cari idea. more simple.

    ReplyDelete
  7. Selamat berkenalan. Kebetulan jumpa blog ni masa ayu google carik wall deko. In shaa allah blog ni akan jadi blog wajib terjah setiap hari sebab ayu pun sukaaaaaa deko-deko ni.

    We can share our ideas and tips right?

    ReplyDelete