Wednesday, September 11, 2013

Susun Atur Ruang Tamu Semasa Hari Raya

Assalamualaikum.
Harap sahabat tak boring mengadap ruang tamu saya yang kehijauan ini.

Dalam entry2 saya sebelum ini, saya tunjukkan susun atur rumah saya dihari biasa.
Tapi sebenarnya masa raya hari tu saya angkat dining table ke ruang tamu.
Sebab nak letak makanan semasa buat makan2 family and baraan jiran2 hari tu.

Rupanya begini.


Dan bila saya pergi rumah jiran2 saya ada yang letak meja makan disitu.
Dan memang dekorasi ruang ni memang disesuaikan dengan dining area.





Dan kerusi black n white saya dialihkan dekat dengan sliding door.
Masa orang ramai datang hari tu terasa lega jugak la kerusi banyak.
Dah habis raya, terasa semak.
Heeee.

Saya cuba untuk mengekalkan  kedudukan meja makan tu kat situ.
Tapi selain meja makan saya tak cantik saya ada masalah yang lagi besar.

The Habit.


Tang sangkut menyangkut dan sidai menyidai ni yang tak tahan.
it's not about my husband only but.. me too.
Dah bendanya ada kat situ.
Towel, handbad and segala bagai la ada kat situ.

Tambah lagi susah nak makan bila meja makan kat depan.
Selain susah nak kawal kebersihan, nak angkut pinggan mangkuk tu satu hal.

Makanya meja makan tersebut kembali ke kedudukan asal iaitu kat dapur.
Dan ruang ini kekallah begini.



Guna kamera hp suami so gambar kurang memuaskan.

10 comments:

  1. masalah saya pun sama... macam-macamlah nak sangkut dekat kerusi tu..... Sebabnya, masukje rumah terus nampak meja makan.. tu sumenya campak situ...

    ReplyDelete
  2. saya mmg berkenan idea kerusi black & white pastu frame pon black & white..ada satu ruang rumah saya yg tak guna..mintak izin tiru idea ni ye lynd..

    tang sangkut menyangkut tu mmg habit husband sy...ngeh...ngeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila la amik dan minta share.
      Seronok tengok idea orang lain ni.

      Delete
  3. Cuba biasakan tak letak kat situ, letak kat tempat sepatutnya...lama2 dah jadi habit masuk terus ke tempat yang sepatutnya sangkut barang2 tersebut..

    Boleh kot.... hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akan dicuba.. Heee.. Orang tua ni akalu ank dibenuk memang susah sikit. Almaklumlah dah jadi buluh.

      Delete
  4. Maknenyer kene ade 2 meja makan lah tu..heheh..satu tuk basahan kat dapur..satu lg diruang tsmu.. :) mcm umah family sy...meja kat dapur kecit sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terfikir juga. Tapi meja makan sekarang tu tk cukup cantik nak letak kat depan. Hehehe.. Nak beli yang elok sikit nak letak yang lama kat dapaur macam besar sgt je ada 2 meja mkan 6 sit sampi 2. Huaaaa... Banyak nya idea..

      Delete
  5. 1. apalagi buat mud room satu pulak..bisikkan ke suami. ;P

    2. idea aty baguih! sama rumahku..ada dua set meja makan. satu depan satu dapur. dapur kecit je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahah.. igta nk buta bawah tangga.. Tapi tangga dah jadi store..

      Delete